Het kan zomaar voorkomen dat je een probleem hebt met je DigiD. Je kunt bijvoorbeeld niet meer inloggen of bent je inloggegevens vergeten. Om je zo snel mogelijk op weg te helpen hebben we de meest voorkomende vragen en problemen hieronder voor je op een rijtje gezet.
Ik ben mijn gebruikersnaam kwijt/vergeten?
Helaas moet je een nieuwe DigiD aanvragen als je jouw gebruikersnaam kwijt en/of vergeten bent. Om veiligheidsredenen worden kwijtgeraakte en/of vergeten gebruikersnamen en wachtwoorden niet telefonisch of via de e-mail verstrekt.
Ik ben mijn wachtwoord kwijt/vergeten?
Heb je jouw DigiD al eens geactiveerd? Dan kun je eenvoudig een nieuw wachtwoord aanmaken. Is je DigiD nog niet geactiveerd en ben je jouw wachtwoord kwijt en/of vergeten? Dan moet je helaas een nieuwe DigiD aanvragen.
Hoe kan ik misbruik van mijn DigiD melden?
Heb je het vermoeden dat jouw DigiD misbruikt wordt door iemand anders? Dan is het de bedoeling dat je dit meteen aan de helpdesk van DigiD meldt. Contact opnemen met de helpdesk van DigiD doe je via onze contact pagina.
Hoe kan ik mijn telefoonnummer wijzigen?
Wanneer je jouw oude mobiel nog kunt gebruiken kun je de volgende stappen volgen:
- Log in op Mijn DigiD
- Kies voor “Telefoonnummer wijzigen”
- Kies voor “Ik kan een sms ontvangen op mijn oude telefoonnummer” en volg de stappen op het scherm.
Kun je jouw oude mobiele nummer niet meer gebruiken? Volg dan deze stappen:
- Log in op Mijn DigiD
- Kies voor “Telefoonnummer wijzigen”
- Kies voor “Ik kan geen sms meer ontvangen op mijn oude telefoonnummer” en volg de stappen op het scherm.
- Binnen 5 werkdagen ontvang je vervolgens een brief met daarin een code om je nieuwe mobiele nummer te activeren. In de brief lees je welke stappen je hiervoor moet volgen.
Het lukt niet om mijn mobiele nummer te registeren?
Het mobiele nummer dat je opgeeft staat al door iemand anders voor een DigiD geregistreerd. In verband met veiligheidsredenen mag een mobiel nummer maar beperkt gebruikt worden. Het kan dus zo zijn dat het maximale aantal registraties voor jouw mobiele nummer bereikt is. Je kunt eventueel een ander mobiel nummer opgeven (wel een nummer waarover je kunt beschikken, i.v.m. de sms-controle) of door de personen die uw mobiele nummer gebruiken te verwijderen/wijzigen.
Ik kan niet meer inloggen met mijn DigiD?
Kan je niet meer inloggen met je DigiD? Ga dan eerst voor jezelf de volgende stappen na:
- Gebruik je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord?
- Je DigiD kan geblokkeerd zijn, omdat je teveel pogingen hebt gedaan. Wacht even tot de aangegeven tijd voorbij is en probeer het vervolgens nogmaals.
- Heb je jouw DigiD wel eerst geactiveerd? Zo niet, doe dit dan eerst.
- Heb je jouw DigiD meer dan 3 jaar niet gebruikt? Dan is hij verlopen en moet je helaas een nieuwe DigiD aanvragen
Kom je er na het afgaan van deze stappen nog niet uit dan moet je helaas een nieuwe DigiD aanvragen. De helpdesk van DigiD kan namelijk ook niks meer voor je doen, omdat zij geen gebruikersgegevens delen.
Na inloggen moet ik een nieuw wachtwoord aanmaken?
De wachtwoordeisen worden steeds scherper, omdat er nog altijd te makkelijke wachtwoorden gebruikt worden. Het kan zijn dat je deze melding krijgt van DigiD, dan was je wachtwoord dus te makkelijk. Wijzig je wachtwoord en schrijf deze vervolgens ergens voor jezelf op!
Het lukt niet om mijn DigiD te activeren?
Het kan voorkomen dat het niet lukt om je DigiD te activeren. Dit kan door een aantal dingen komen. Ga voor jezelf eerst de volgende stappen goed na:
- Gebruik je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord?
- Gebruik je de juiste activeringscode, zoals vermeld in de brief die je gekregen hebt.
- Is je DigiD al geactiveerd? Dit kun je eenvoudig controleren door in te loggen op “Mijn DigiD”, vervolgens naar “Mijn geschiedenis” te gaan. Hier staat namelijk of je DigiD al eens geactiveerd is. Mocht dit zo zijn dan is het niet meer nodig om je DigiD te activeren.
Lukt het nog steeds niet om je DigiD te activeren, dan kun je het beste een nieuwe DigiD aanvragen. Je ontvangt dan opnieuw binnen 5 werkdagen een brief met activeringscode.
Ik ben mijn activeringscode kwijt/vergeten?
Als je jouw DigiD-activeringscode kwijt bent of vergeten moet je helaas een nieuwe DigiD aanvragen. Je krijgt dan opnieuw een activeringscode thuis gestuurd, binnen 5 werkdagen.
Ik ben mijn machtingscode kwijt/vergeten?
Heb je iemand anders gemachtigd om je DigiD te gebruiken dan is hier een machtigingscode voor nodig. Dit moet je wel eerst even aanvragen.
Heb je dit al gedaan en ben je jouw machtigingscode kwijt en/of vergeten? Dan kun je deze codes zelf inzien door in te loggen op digid.nl. Hier kun je ook eventueel een nieuwe DigiD machtigingscode aanvragen.
Waarom bestaat mijn gebruikersnaam al?
Het kan zomaar zo zijn dat iemand je voor was en je gewenste gebruikersnaam al in beheer is van iemand anders. Wat je kunt doen is de gebruikersnaam die je wilde gebruiken bijzonder maken met bijvoorbeeld een @, _ of -. Ook is het mogelijk om cijfers toe te voegen aan je gebruikersnaam. Schrijf je gebruikersnaam altijd ergens voor jezelf op, zodat je deze later ook nog weet.
Is het nodig om de sms-controle toe te voegen?
Het is niet verplicht maar wel zo veilig. Met een sms-controle is er een extra controlestap bij het inloggen, wel zo veilig.
De sms-controle zet je eenvoudig aan via Mijn DigiD. Kies binnen Mijn DigiD voor “Extra sms-controle aanvragen”. Je ontvangt vervolgens een brief thuis met de activeringscode.
Is een DigiD verplicht?
Nee, een DigiD is niet verplicht in Nederland. Wel maken steeds meer overheidsinstanties gebruik van DigiD. Mocht je niet in het bezit zijn van een DigiD dan kun je geen gebruik maken van deze online diensten. Vraag bij de gewenste instelling of je jouw zaken ook anders (zonder DigiD) kunt regelen.